Dagklap 8: Theater Aan Zee? Theater overal!
Theater Aan Zee doet aan locatietheater aan zee en in de stad. Op verrassende plekken in Oostende word je ondergedompeld in voorstellingen die je verbeelding prikkelen en je blik verruimen!
Gisteren, op dag 7 van TAZ begaven we ons in het groen, op de meest zonnige dag dusver. In het hart van het Maria Hendrikapark lieten we ons meeslepen door het verhalend circus Da Capo van Circus Ronaldo. We ontmoetten de meesters van de cinema in het Leopoldpark (Meet the Masters in ‘t Park), waar je nog tot en met vrijdag kan genieten van cinematografische klassiekers in de openlucht.

Vandaag zetten we het feest zo voort! BULK neemt ons de rest van de week mee op een muzikale reis door de wereld van transport en handel. Waar kan dat beter dan op de indrukwekkende Scheepswerf I.D.P., tussen de schepen? Theater blijft centraal staan, want Boze Geesten komen een Russisch tafereel brengen in de Grote Post. Muziek blijft centraal staan, onder andere in de Sint-Jan Baptistkerk dankzij gamelan, een curieus Javaans instrument, tijdens de workshop Reizende Geluiden en het concert We delen de tijd in 5.

Jean-Paul Van Bendegem notuleert onze nieuwe schriftjes!
Je zag het eventueel al bij binnenkomst van Café Koer: een tafeltje, Iege en een berg schriftjes. Onze nieuwe TAZ-schriftjes, vol interessante en kleurrijke verrassingen. Naast het grote aantal gelijnde pagina’s om je gedachten, dromen en scherpe observaties op neer te pennen, vind je in de schriftjes ook Jean-Pauls tijdsnota’s terug (bekend van de Café Koer-wand bij de welriekende dreef), kleurrijke tekeningen van onze illustratoren en gebalde teksten.
Voor 5 euro is die al van jou! Vind ze terug aan de ingang van Café Koer, de stand van Corman in de lokettenzaal van De Grote Post, of in KAAP.
Jij bent fan van tijdsnota’s, van Jean-Paul Van Bendegem, van zicht op zee. Jij WIL naar de Haast Je Langzaam-sessie met Jean-Paul Van Bendegem en Katrien Schaubroeck om 15u in KAAP vandaag.

DEM193 - ROUW
Oma-orka drijft tijdens een middagslaapje door een plots opgezette koude onderstroom af richting ondiep water. Ze breekt zich doorheen de eerste seconden van angst en voelt haar warme tranen het zeewater inlopen. De branding vouwt zich rond haar lichaam -strand in zicht. Een leven vol mijmeren, wiegelen en twijfelen plooit zich eindelijk naar haar wil. Dit is haar moment. Ze recht de rug en denkt aan haar door zeevonk verlichtte eerst kus, de geur van vers geoogst zeewier tussen de kiezen van buurvrouw zeekoe, de zachte wangen van haar kleinkinderen en het priemend lichtblauwe schijnsel onder het noordpoolijs. Een koor van engelen beukt de poorten van de hemel open en stuwt haar vol goud en glorie het eeuwige leven tegemoet.
- Lander Govaerts
Lander stelt samen met o.a. golfbreker van vorig jaar Zindzi Tillot, Owusu Leel-Össy Stevens, Maria Magdalena De Cort en Stefanie Huysmans-Noorts DEM193 – ROUW voor: een poëtische zoektocht naar de gelaagde en soms verborgen dimensies van rouw. Rouw in al haar vormen: oorverdovend, poëtisch, verstild. Hoe kan je rouw vatten in taal? Houdt fictie stand waar de werkelijkheid instort?
7 augustus om 11u in KAAP // deze voorstelling is gratis.
Koerkrabbel
In Café Koer spelen we Koerkrabbels! Bezoekers trekken een kaartje met daarop een typische TAZ-situatie en krijgen een paar minuten om die scène, zonder te veel woorden, op papier te zetten.
Vlot, spontaan en misschien heerlijk rommelig. De tekeningen worden gescand en verschijnen dagelijks hier als KoerKrabbels: flitsen van TAZ in lijnen en kleuren. Leuk!

"Vreemde vogels in de lucht"
Of er vreemde vogels neerstreken boven Café Koer gisteren? Daar valt over te twisten. Maar jobstudenten Emily (25) en Martha (16) van ICE ICE AMY, samen met TAZ-ganger en ijsjesfan Luc (42), gaven graag hun spontane indruk van dit tafereel.
Een plek, een plek, overal plek voor TAZ#2025
De zon schijnt vandaag op die unieke plek waar dit festival zoveel aandacht aan besteedt — en waar, wonder bij wonder, ook nog tickets voor zijn. Kruip uit de duistere theaterzalen en waag je aan de voortzetting van de Tunesische volksverhalen tijdens The Soft Layer — een bijzonder concept dat de hoek van de straat nieuw leven inblaast!

Nog zo’n klepper van een locatie is het Conservatorium aan Zee, waar twee mooie voorstellingen worden geherbergd. Enerzijds is er DEBUUT op de kunstcampus aan zee, anderzijds Moving Skin in het Conservatorium zelf. Zeker de moeite!
ESPRESSO MARTINI

Zet het nú in jouw agenda: tussen 20u en 21u vieren we het espresso-martini-uurtje op Café Koer!!! Geniet van een romige, schuimende, hartige espresso martini, zorgvuldig ontworpen door ons team. Wij deden voor jou een proeftest om tot het beste recept te komen voor de TAZ-espresso-martini: een evenwicht tussen de gezelligheid van koffiebonen en de brandende toets van vodka.
Zo maakte onze mixologist verschillende espresso martini’s en hij stopte niet tot onze ultrastrenge en deskundige evaluatoren tevreden waren. De creaties werden beoordeeld op vier criteria: (1) smaak, (2) hoeveelheid schuim, (3) kleur en (4) alcoholinname.
De eerste poging tot de perfecte cocktail was oké, maar middelmatig. Ze kreeg een 3 voor smaak en alcoholinname. Hier streven we naar beter.
De tweede poging was minder goed. Die smaakte te veel naar alcohol en miste die warme noot van de koffielikeur en de espresso.
Na de derde poging konden we de zoektocht al stilleggen: we hadden de ideale combinatie gevonden. Maar daar vertel ik je voorlopig niets over. Probeer de cocktail zelf, beschikbaar elke dag tussen 20u en 21u in Café Koer. Eén ding kunnen we je sowieso garanderen: op Café Koer is de sfeer en gezelligheid altijd 5 op 5.

// WE GEVEN DE TIJD is een tijd- en zingevende TAZ-estafette.
Tien dagen lang beantwoordt elke dag één TAZ-ganger een vraag over tijdsbeleving voor, na of tijdens een TAZ-moment.
De eerste vraag komt van ons, daarna vult elke TAZant het ontwikkelde antwoord aan met een nieuwe vraag voor de volgende.

WE GEVEN DE TIJD vandaag aan Cindy, artistiek leider en daarmee de leading lady van TAZ. Ze kreeg de vraag: ‘Als je de tijd kon buigen naar je wil, zou je teruggaan om iets te herbeleven of te veranderen, vooruit om te zien wat komt, of besluiten dat het heden alles is wat je nodig hebt?’ en ze antwoordde:
Gisteren ontsnapte ik even naar de Stiltekamer op TAZ.
Een plek op wandelafstand van Cafe Koer, waar je alleen kan zijn, weg van de drukte en de vele prikkels die zo eigen zijn aan dit festival.
Er zaten twee jongeren in de ruimte. Hun adem maakte me rustig. In de kamer hingen werken van Pieterjan Vervondel die beelden opriepen van zijn tijd in een àndere, donkerdere wachtkamer.
Het was het eerste moment sinds héél lang dat ik even kon stilvallen en de voorbije maanden, jaren kon laten passeren terwijl in de verte de kloktijd koppig verder tikte.
Wat een vol leven. Natuurlijk zou ik graag weer op het Tien-an-men plein staan in Beijing, tussen duizenden protesterende studenten. Of dat spleetje tussen zijn tanden nog eens mogen zien. Of die ene omhelzing, die paar woorden die je tot op vandaag nog proeft. Maar de kamers van de kinderoncologie maken ook deel uit van dat verleden. Verdriet, troost en bakken liefde. Het verleden heeft zijn tijd gehad.
Wat een geprivilegieerd leven, besef ik ook. In dit land zonder oorlog. Met zoveel mensen om graag te zien en waar ruimte is voor schoonheid, ontroering en verzet.
Geef me het NU. Want de toekomst is overal, we moeten ze alleen maar willen zien.
Ik keek in de Stiltekamer in de spiegel van het kunstwerk I’ll be your mirror en zoals vaak op stille momenten als deze, kwamen de woorden van Mary Oliver naar boven: 'What is it that you plan to do with your one wild and precious life'.
Ze stelde ook zelf een vraagje, net zoals alle voorgaande vragen is dit ook een mooitje. ‘Als je de tijd had van 1 lied, hoe en waar en met wie zou je die tijd willen (her)beleven? En welk lied zou dat zijn?’
Beeldschoon
