10.08.2024

Dagklap 11: Dit was TAZ#2024, gebald en gebundeld

Elf dagen lang nam Theater Aan Zee iedereen mee door Oostende. Over golven en generaties, naar prachtige locatievoorstellingen, naar verbinding tussen jong en oud, naar meer muziek dan ooit, naar onvergetelijke ontmoetingsplaatsen. Verhalen kruisten elkaar, verweefden zich en botsten, voorstellingen werden gebracht en bewonderd, literatuur werd gedeeld, voorgedragen en gehoord, circus liet monden openvallen en ontroerde. Dat raakt Theater Aan Zee diep: de gulle inzet van alle medewerkers, vrijwilligers en acteurs die deze onvergetelijke editie tot stand brachten. Wij willen ons trouw en nieuwsgierig publiek met heel ons hart bedanken om ons mee te nemen in jullie verhaal, jullie wortels, jullie bestaan. TAZ#2024 was wederom een festival voor velen, door velen.

We drukken deze geweldige editie van Theater Aan Zee ook even uit in cijfers. Meer dan 1000 artiesten betraden de scène en ontvingen een veelvoud aan toeschouwers. De 3 vaste leden van de TAZ Band brachten met meer dan 20 special guests op Café Koer niet minder dan 117 verschillende nummers. Spinvis pakte het Kursaal in met 512 meter rode wol. Danny Ronaldo en zijn familie maakten 178 heerlijke pizza’s uit 33 kilogram pizzadeeg. De 10 werken van Pieterjan Vervondel waren al fluisterend luisterend te bewonderen op de 3e etage van De Grote Post. De meer dan 400 enthousiaste vrijwilligers toverden ontelbare glimlachen op de gezichten van de vele bezoekers en in de Welriekende Dreef werden 1240 wc-rollen nuttig gebruikt. Tot slot nam de Tijdscapsule de oneindige herinneringen van TAZ#2024 mee in de vorm van objecten en 476 brieven voor toekomstige generaties. Volgend jaar komen we, net als de zee, terug op voor de volgende editie van Theater Aan Zee. Uit de grond van ons hart, een daverend applaus en bedankt!

Headers nieuwsbrief 10
Het is tijd om af te sluiten,
Met veel dank aan alle artiesten, medewerkers en publiek, jullie waren talrijker dan ooit,
Met versleten schoenen van al het locatiehoppen, tot in Zandvoorde en Mariakerke,
Met een laatste boodschap aan de volgende eeuw,
Met een verbrande kop omdat het 11 dagen lang mooi weer was,
Met een dansfeest tot in de late uurtjes op de tonen van de TAZ-band,
en met veel goesting om de volgende editie al in de startblokken te zetten,
Tot op TAZ#2025 van 30 juli t.e.m. 9 augustus

- Boy, algemene leiding TAZ

TAZ24 Koning Kip speelt Ilse Philips 20240807 10
© Ilse Philips
“Wat een zalig avontuur was het, deze TAZ-editie, gedragen door zovele schouders. Ik verloor er mijn telefoon, mijn trui, mijn stem en mijn hart. We gaan bijna naar huis maar eerst nog dansen op Café Koer tot het echt, écht stopt”

- Cindy Godefroi, artistiek leider TAZ

Winnaar Sabam / De Grote Post / TAZ Creatiebeurs locatietheater TAZ#2024: AMAI KROKET van Malique Fye, Joshua Smits en Luca Persan

Om op een duurzame manier te investeren in het werk van net afgestudeerde theatermakers, riepen Theater Aan Zee, Sabam for Culture en De Grote Post de beurs in het leven. Uit maar liefst 14 inzendingen werden vier kandidaten genomineerd: Karlijn Niesten, Bavo Buys, Maria Zandvliet en het trio Malique Fye, Joshua Smits, Luca Persan. Na een pitch voor de jury kwam dit project als winnaar uit de verf: AMAI KROKET van Malique Fye, Joshua Smits en Luca Persan. Ze ontvangen een creatiebudget van €10.000 en twee weken residentie in De Grote Post, maar vooral is het de start van een sprankelende carrière.

Joshua, Malique en Luca willen in hun voorstelling een vishandel uitbaten. De jury voelt een ongelooflijke drive van deze makers om dit project op TAZ te brengen: “Dat het een hilarische familievoorstelling wordt, lijkt zeker, maar daaronder borrelen ook thema’s rond gender, sociaal-economische en lichamelijke verschillen en vis, veel vis natuurlijk.”

De makers refereren naar de lach en de traan van Studio Orka en de wat donkere zelfspot van Alex Van Warmerdam. Dat Janne Desmet gevraagd is als coach sterkt ook het vertrouwen in die richting. Het is dan ook met veel vertrouwen en bijzonder veel goesting dat de jury uitkijkt om dit project op TAZ gerealiseerd te zien.

C Wouter Vanvooren
© Wouter Van Vooren | De Tijd

Lancering van de Caroline Pauwelsbeurs voor de verwondering

Op de laatste dag van TAZ presenteren we een nieuwe beurs: de Caroline Pauwelsbeurs voor de verwondering. Caroline Pauwels was curator van TAZ#2021 en schreef in het kader van de karakterreeks het boekje ‘Ode aan de verwondering’. Op 5 augustus 2022 overleed de vrouw die ons met aanstekelijke energie leerde wat verwondering was. TAZ wil graag de gedachte aan en vooral ook het gedachtegoed van Caroline levendig houden in de vorm van een jaarlijks traject.

Concreet lanceren we een ontwikkelingsbeurs voor een project of voorstelling van kunstenaar(s) en wetenschapper(s), die de verbinding maken tussen wetenschap en podiumkunsten (i.e. theater, dans, opera, muziek, circus,…) met een maatschappelijk relevant thema. Het doel is een project dat op een toegankelijke manier kan getoond worden aan een breed publiek. De eerste uitreiking is voorzien op de slotdag van TAZ#2025.

De beurs is een samenwerking van TAZ, KVS en deAuteurs.

BEDANKT