30.07.2025

Dagklap 1: We trappen TAZ#2025 af!

Theater Aan Zee opent een muzikale, tijdloze 28e editie

Beste TAZ-fanaten en liefhebbers, het is eindelijk weer zover! Vanavond trappen we TAZ#2025 af met een tijdloze, muzikale en wervelende 28e editie. Meer dan 50 locaties zijn opgefrist en klaargestoomd om jullie een onvergetelijk festival te bezorgen. Oostende wordt opnieuw ons speelveld, gevuld met het warmste publiek dat we ons kunnen wensen. Dans met ons mee door de tijd, beleef de tijd, grijp de tijd vast,... op TAZ#2025.

TAZ2025 Nieuwsbrief 1

Onder het thema Le Temps D’Une Chanson bevaren we deze zomer heel wat muzikale wateren. Geen officiële openingsvoorstelling dit jaar, maar wél een bijzonder warm openingsconcert! We verwelkomen de 101-jarige Alice Toen, die het festival op gang zal trekken. Vaar en vier mee op de stemgolven van Toen. Langs de klanken van Jacques Brel en Hank Williams, en door de woorden van Federico García Lorca en Dylan Thomas.
We heffen het glas op de kunsten, op het leven en op een fantastisch TAZ#2025!

Onze golfbrekers geven klank aan TAZ#2025

DSC 0089 00 00 01 25 Still002
© Jules De Bruycker

Le Temps D’Une Chanson gaat over muziek én over tijd. Over hoe muziek tijd vormgeeft en hoe we tijd beleven door muziek. Nous nous aimions le temps d’une chanson...

Om dat nog intenser te ervaren, verwelkomen we ook dit jaar twee krachtige en inspirerende Golfbrekers. Jean-Paul Van Bendegem laat ons met zijn tijdsnota’s verwonderd kijken naar de wiskundige kant van tijd, terwijl Farnoosh Khodadadeh ons samen met haar daf (een Koerdisch-Perzisch percussie-instrument) meevoert door een muzikaal universum en het officiële TAZ-nummer van dit jaar tot leven bracht.

De Zwerver organiseert Jong Muziek

Image 68408e4018ec9 960
© Monday Jr.

Onder de coördinatie en de selectie van De Zwerver vind je het rijzende muziektalent dit jaar in Fort Napoleon en de panoramazaal, de ideale hoofdkwartieren voor de beloftevolle muzikanten van Jong Muziek.

This is the Omen

'THIS IS THE OMEN' is een product van de bruisende Brusselse jazzscene. Een kwartet dat zich focust op meeslepende motieven en melodieën gespeeld door trompet en tenor-saxofoon, ondersteund door stuwende bas en drums. Dit kwartet kiest er bewust voor om geen harmonisch instrument te gebruiken, waardoor de blazers en de bas hun volledige frequentiebereik kunnen benutten. 'THIS IS THE OMEN' nodigt de luisteraar uit om zich onder te dompelen in hun kenmerkende sound: duister, spiritueel, krachtig, energiek, meeslepend en bovenal: met een vertellende intentie. Inspiratie vinden ze bij The Comet is Coming, Nubya Garcia en Christian Scott.

Nykolaes & Daniël Paul

Nykolaes en Daniël Paul zijn twee artiesten uit Brussel.
Ze brengen zacht uitgesproken liedjes die gitaar en elektronische elementen combineren met een eerlijke vocale performance — soms met autotune, soms vals. Een drijvende kracht hierin is het chaotische tempo van het internet, met zijn zenuwtrekkende en ademende impulsen die je doen verlangen naar een eenvoudigere, lang vervlogen tijd. Deze nummers zijn dan ook ‘neofolk’: ze bewerken iets authentieks en visceraals tot iets dat opnieuw schittert en glinstert. Verwacht vreemde pop, omgekeerde folk en emotionele teksten in het Nederlands en Engels.

FRÉ

FRÉ is een nieuwe kracht in de internationale popscene. Haar muziek bevindt zich op het snijvlak van pop en indie, met invloeden van artiesten als Billie Eilish, Sabrina Carpenter en Bon Iver – maar haar sound is allesbehalve conventioneel. Ze is een artiest die zich niet in een hokje laat stoppen, zowel op muzikaal als persoonlijk vlak. Haar muziek en teksten spreken de stem aan van een generatie die vecht voor gelijke rechten, gelijke kansen en een leefbare planeet. In 2021 richtte FRÉ de Nederlandse tak van Music Declares Emergency op, een internationale duurzaamheidsbeweging waarbij onder anderen Arcade Fire, Bon Iver en Billie Eilish zijn aangesloten. Ze spreekt bij grote conferenties, festivals en zet zich onvermoeibaar in voor een toekomstbestendige muziekindustrie.

Wodiwo

Dit muzikaal duo zoekt het spanningsveld op tussen melancholie en rauwe energie, wat resulteert in een sound die zowel gelaagd als intiem is. Met behulp van een loopstation bouwt Wodiwo hun composities stap voor stap op, waarbij elke loop extra diepte en textuur toevoegt. Odiles baslijnen en expressieve zang vormen een stevige basis, terwijl Oskars dynamische percussie en harmonieën beweging en contrast toevoegen. Hun unpolished sound vormt een unieke collage van minimalisme en rijkdom.

Frans Kalf

Maak kennis met Frans Kalf. Met al dan niet poëtische teksten word je meegenomen naar een cynisch vrolijke wereld zonder al te veel verrassingen. Maar zelfs in deze wereld is er af en toe tijd voor een gebroken hart en een schaterlach. Als half Amsterdammer, half Gentenaar, kan je invloeden horen van Maarten Van Roozendaal, Ramses Shaffy, Jacques Brel, Spinvis of Serge Gainsbourg, maar hij geeft er zijn eigen speelse draai aan. Met een grote liefde voor onhandige momenten is hij iemand die ontroert, verfrist en verrast. Altijd net iets anders dan je verwacht, en vaak nog beter dan je dacht.

Gut Model

Gut Model ontsproot in Brussel uit de ontmoeting tussen leden van Purrses en Lenny Pistol en maakt de spreidstand tussen smerige garagerock en synthetische clubmuziek.

Ze storten een stroom van postpunkcomposities uit, geschreven met acht handen en vier onderling verbonden breinen die gevoed werden door Brian Eno, Talking Heads of Gang of Four.

Lil Alia

Lil Alia, alias Linde Notenbaert, is een Antwerpse artiest die zichzelf op de kaart zet met haar eigen genre: fluffy trap. Verwacht geen stoere straatverhalen, maar een ontwapenende mix van diepe trapbeats, catchy zanglijnen, humoristische skits en kwetsbare Vlaamse raps. Ze balanceert moeiteloos tussen satire en melancholie, en brengt een frisse, vrouwelijke stem in een genre dat daar nog te weinig van kent. Haar stijl doet denken aan een verrassende kruising tussen De Jeugd van Tegenwoordig, Lil Dicky, Merol en Froukje. Live serveert ze een eigenzinnige show vol sketches, emotionele momenten en een flinke dosis zelfrelativering. Lil Alia radicaliseert in zachtheid en maakt van haar zachtmoedige absurditeit een kracht.

Uwase

Singer-songwriter, gitarist en stem van haar generatie Uwase is ook een producer met verlichte ideeën. In de traditie van een studiopionier als Julie McLarnon of een muzikale avonturierster als Caroline Polachek heeft de Belgische zangeres volledige controle over haar sound en over de kleinste details van haar artistieke visie. Voor de coproductie van haar EP riep ze de hulp in van Jasper Segers, een soundengineer die bekend staat om zijn werk met Balthazar, Sylvie Kreusch en Oriana Ikomo. Samen in de studio combineert het duo heden en verleden om een tijdloos instrumentaal kader te orkestreren. Als nieuwe ster in de indierockscene schittert Uwase met terughoudendheid en een zekere discretie. Ze heeft een natuurlijke neiging tot mysterie en bescheidenheid, maar dat weerhoudt haar er niet van om haar positie te versterken. Een kracht om rekening mee te houden.

Dagklap in een nieuw jasje

Dit jaar met twee nieuwe rubrieken: We geven de tijd en De TAZant tekent. Maar uiteraard ook met alles dat je moet weten over en tijdens het festival!

Kijk daarnaast ook uit naar een nieuwe rubriek op de website On prend le temps d'une chanson waarin we op een muzikale zoektocht trekken.

TAZ draait om theater, muziek en kunst – maar ook om samen of alleen wachten, delen, doorspelen, terugdenken en stilstaan.

Beeldschoon

Afbeelding van Whats App op 2025 07 30 om 12 55 16 f982026f
© Camping Sunset