La mèr (e) / La famille
Jotka Bauwens maakte voor TAZ reeds een indrukwekkende choreografie op L’enfer (Stromae) en danste vorig jaar met Abdoulie Bah een Klein Duet van Verzet. Voor TAZ#2024 maakte Jotka samen met haar mama Veerle een intergenerationeel duet op Arno’s Les Yeux de ma mère, te dansen met een publiek van vele leeftijden.
Jotka: “Dansers komen vaak in aanraking met het lichaam van anderen. Soms bots je op grenzen of persoonlijke barrières. Dansen op die troebele lijn kan een soort angst, onzekerheid, maar ook verantwoordelijkheid aanwakkeren. Ook ik dans vaak liever alleen dan in duetten of groepsstukken. Daarom was de vraag niet evident om een duet te maken met een persoon van een andere generatie. Ik besloot om het duet samen met mijn mama te doen. De persoon die mijn complete fysieke ‘ik’ op de wereld zette.”
La mèr (e) / La famille is een unieke manier om die fysieke connectie na tweeëndertig jaar opnieuw te maken, op een andere manier. Zonder dat het echt een dansduet moet worden, zochten Jotka en Veerle hoe hun lichamen zich weer konden verbinden tot een nieuw geheel.
Kom mee dansen aan de trappen van het Kursaal of tijdens de laatste opvoering op het strand in de vloedlijn.
Jotka Bauwens a déjà créé une impressionnante chorégraphie sur L'enfer (Stromae) pour TAZ et a dansé Klein Duet van Verzet - un petit duo de résistance avec Abdoulie Bah l'année dernière. Pour TAZ#2024, Jotka a créé avec sa mère Veerle un duo intergénérationnel sur Les Yeux de ma mère d'Arno, qui sera dansé avec un public de tous âges.
La danse est souvent en contact avec le corps d'autrui. Parfois, ils se heurtent à des limites ou à des barrières personnelles. Danser sur cette ligne trouble peut alimenter une sorte de peur, d'insécurité, mais aussi de responsabilité les uns envers les autres.
Jotka Bauwens préfère souvent danser seule plutôt qu'en duo ou en groupe. La question de créer un duo avec une personne d'une autre génération n'était donc pas évidente. Jotka a décidé de danser en duo avec sa mère. La personne qui a donné naissance à son "moi" physique complet. La mèr(e) / La famille est une façon unique de rétablir ce lien physique après trente-deux ans, d'une manière différente. Sans qu'il s'agisse vraiment d'un duo de danse, Jotka et sa mère cherchent comment leurs corps peuvent se reconnecter en un nouveau tout.
Venez danser avec nous sur les marches du Kursaal ou lors de la représentation finale sur la plage dans la ligne de marée.
Jotka Bauwens already created an impressive choreography to L'enfer (Stromae) for TAZ and danced Klein Duet van Verzet - a Little Duet of Resistance with Abdoulie Bah last year. For TAZ#2024, together with her mum Veerle, Jotka created an intergenerational duet to Arno's song Les Yeux de ma mère, to be danced with an audience of many ages.
Dancers often come into contact with other people's bodies. Sometimes you bump into boundaries or personal barriers. Dancing on that blurred edge can fuel a kind of fear, insecurity, but also responsibility.
Jotka Bauwens also often prefers to dance alone rather than in duets or group pieces. Therefore, the question of creating a duet with a person from another generation was not obvious. Jotka decided to do the duet with her mother. The person who brought her complete physical 'self' into the world. La mèr (e) / La famille is a unique way of making that physical connection again after thirty-two years, in a different way. Without being a real dance duet, Jotka and her mother seek how their bodies can reconnect.
Come dance with us on the steps of the Kursaal or during the final performance on the beach in the tide line.
Vanaf 6 jaar.
Voorstelling in openlucht, aangepaste kledij aangeraden.
Locatiefiche Kursaal Oosthelling
Locatiefiche Strand
- Rolstoeltoegankelijk
CHOREOGRAFIE | Jotka Bauwens & Veerle De Poorter |
---|---|
PERFORMERS | Jotka Bauwens & Veerle De Poorter |
MUZIEK | Arno |
VIDEOGRAFIE EN MONTAGE | Philip Vanhaelewyn |