08.08.2024

Dagklap 9: Einde(r) in zicht, maar nog zo veel te doen!

Uit alle hoeken van de wereld werden we gisteren omarmd en meegenomen. This is not a dance greep naar de keel met een krachtige voorstelling over de danscensuur in Iran. In De Grote Post denderde GERMAN STAATSTHEATER met volle kracht over de tribune, terwijl Buenos Aires het net heel erg intiem maakte. Na omzwervingen langs Duitsland en Zuid-Korea streek Minla neer in Fort Napoleon, maar ook Evergem was weer represented in het zinderende familieportret van de familie Pinoy. Ontdek hier de dagklap van dag 9 of scrol meteen door naar de bingo.

TAZ Cafe De Koer Yvan Mahieu 20240801 49
© Yvan Mahieu

Ode aan alle helpende handen!

Tijdens TAZ#2024 kon je al heel wat talent bewonderen op podia, maar de ware sterren zijn de vrijwilligers. Gedreven door liefde voor theater, gewapend met onstuitbaar enthousiasme en een eeuwige glimlach maken ze er ook dit jaar een fantastische editie van.

Bedankt aan de barhelden, die dorst geen kans geven.
Bedankt aan de cateringkunstenaars, die niet enkel de maag maar ook hart en ziel voeden.
Bedankt aan de sfeerbeheerders, die de titel van hun functie naar behoren uitoefenen.
Bedankt aan de wakers van de Welriekende Dreef, die de naam van de toiletten van Café Koer alle eer aandoen.
Bedankt aan de kuiscollega's, die TAZ spic en span houden.
Bedankt aan de ICT-kenners, die de virussen in de ban houden.
Bedankt aan de publieksbegeleiders, die de toeschouwers met open armen meenemen naar hogere theatersferen. 
Bedankt aan de productielegendes, die achter de schermen en in soms warme zalen het hoofd koel houden.  
Bedankt aan al de andere onzichtbare krachten!

Jullie energie, tijd en toewijding zijn waar Theater Aan Zee voor staat, wat bezoekers een onvergetelijke ervaring geeft, en wat artiesten in staat stelt hun kunst te laten zien.

Fleurige bloemetjes, een daverend applaus en staande ovatie voor al die dragende handen!

TAZ2024 Dansen en Huilen monokimono Sander Lambert20240808 2 JPG
© Sander Lambert

Dansen en huilen met monokimono

En op dag 9 stond Fort Napoleon op. Wij waren er niet bij toen dat voor het laatst gebeurde, dus alle credits aan monokimono, letterlijk: alleen is wie alleent. Maar alleen waren ze allerminst. Beluister hier hoe het klonk of lees hier het stukje dat verscheen in Knack Focus.

Creatiebeurs2025

Creatiebeurs Locatie theater Jong Makers 2024

Investeren in de toekomst in combinatie met locatietheater. Dat is wat Theater Aan Zee, Sabam for Culture en De Grote Post doen met de “Creatiebeurs Locatietheater Jonge Makers 2024”, gericht aan alle net afgestudeerde theatermakers. Benieuwd naar meer? 
Ontdek op zaterdag 10 augustus tussen 10u en 12u de pitches van de geselecteerde, beloftevolle makers en collectieven. In De Klas van De Grote Post stellen Karlijn Niesten, Bavo Buys, Maria Zandvliet en het trio Malique Fye, Joshua Smits, Luca Persan elk hun nieuwste project voor.
Ook de winnaar wordt bekendgemaakt op zaterdag 10 augustus om 18u tijdens TAZGedaan.

TAZ Bingo tijd!

Bingo is voor alle leeftijden. Zeker dit prachtexemplaar!

BINGO
TAZ2024 brieventaz rechthoekig

// Lees mee door de ogen van drie generaties. Van jong naar oud: Alix, Sieber en Herman schrijven elk om de beurt een brief, naar ons, naar elkaar, naar jullie. Over vroeger, nu en later, telkens gelinkt aan een of meerdere locaties. Alix deelt vandaag haar laatste brief en blikt vooruit naar 2054. Beleef nog een laatste keer hoe ze als lid van TAZ Youth in het festival werd meegenomen. \\

Brieventaz,

Als je aan Chat GPT vraagt hoe Theater Aan Zee eruit zal zien binnen 30 jaar krijg je dit antwoord: In 2054 is Theater Aan Zee een kleurrijk spektakel met zwevende podia, holografische acteurs en muziek die samensmelt met het geluid van de zee. Klinkt goed, toch?

Het is moeilijk om over de toekomst te speculeren wanneer je volop van het heden geniet, maar ik zal een poging doen. Voorstellen hoe Café Koer er over een paar jaar zal uitzien is lastig. Nieuwe mensen, andere verhalen en een vernieuwd decor zijn onvermijdelijk. Toch hoop ik dat enkele aspecten behouden blijven en dat er nieuwe bijkomen: theater gebracht door gepassioneerde artiesten, muziek verzorgd door de TAZ Band, en Mauritz van Taz Youth als vaste waarde op het festival. In mijn gedachten blijft Café Koer de centrale, levendige plek, met elke avond een toestroom aan bezoekers. De jonge mensen worden oud en een nieuwe generatie popelt om over te nemen. Van TAZ Youth naar TAZ not so Youth anymore. Het klinkt niet zo rooskleurig, maar ik bedoel het positief. Persoonlijk ben ik geen groot voorstander van al te veel verandering, maar er is geen ontkomen aan. Over een aantal jaren zal het hier anders zijn. Een nieuw ridderduo op het podium van de WonderWaai of een nieuwe soort compagnie die neigt naar de gekkigheid van Studio Orka.

Ik heb mijn mede-TAZ Youthers gevraagd hoe zij Theater Aan Zee zien over 30 jaar. Ik kreeg weinig respons, omdat het blijkbaar moeilijk is om dat in te beelden. Zeker als we ons op dit moment enorm amuseren. Misschien willen wij er niet over nadenken.. Voor even mag alles hetzelfde blijven. Leven in het nu en niet in de toekomst. Jong en onbezonnen. We kunnen alleen maar hopen dat deze bende niet wordt vergeten. In plaats van naar de toekomst te kijken, wil ik graag nog even stilstaan bij de afgelopen dagen.

Het was een eer om mijn brieven te mogen tonen samen met Herman en Sieber. Met drie generaties, zij aan zij, deelden we onze ervaringen van Theater Aan Zee. Elk op zijn manier. Drie verschillende schrijfstijlen die samen toch een mooi geheel vormden. De verschillende stemmen die elkaar ook versterken. Ik hoop dat we dit binnen enkele jaren nog mogen doen. Dat is mijn wens voor de toekomst.


Beeldschoon

This is not a love song c Catalina Strauss
© Catalina Strauss - impressie van This is not a love song