If there weren't any blacks, you'd have to invent them

Aurelie Di Marino/Kunstenwerkplaats Pianofabriek

ENG, met NL boventitels

Vijftig jaar na de gelijknamige film van Johnny Speight (1968) vertalen zes acteurs de visie op racisme en identiteit uit de jaren ‘60 naar het nu. Ze keren het filmscript als een historisch document binnenstebuiten. Wat is er veranderd en wat hetzelfde gebleven? Wat is inherent geweld van de bestaande witte machtsstructuren en wat niet? Zijn we vrij of houden we vast aan oude patronen? Zijn we beul en slachtoffer tegelijk?

I there weren’t any blacks houdt een anachronistische spiegel voor die akelig veel van het heden onthult.

Dit is het juiste stuk op het juiste moment, intelligent geënsceneerd en overtuigend vertolkt. Laat deze voorstelling nog op vele plekken spelen.’ (e-tcetera.be)

Di Marino werkte met De Warme Winkel, Milo Rau (zie ook The Congo Tribunal), Manu Riche ... Sinds 2014 werkt ze met K.A.K. (Koekelbergse Alliantie van Knutselaars) aan artistieke bezettingen van leegstand en publieke of semipublieke ruimtes. If there weren't any blacks is haar regiedebuut.

De voorstelling is ook toegankelijk vanaf 16 jaar.

VAN/MET: Aurelie Di Marino, Farbod Fathinejadfard, Benjamin Op de Beeck, Ahilan Ratnamohan, Nona Buhrs, Kaat Arnaert.
DRAMATURGIE: Dries Douibi.
DECOR:Tim Vanhentenryk, in samenwerking met Jozef Wouters/Decoratelier (zie ook Infini #5).
BOVENTITELING: Dries Gijsels.
Kostuums: Anne-Catherine Kunz.
TECHNIEK: Gregor Van Mulders, Delphine Dupont.
PRODUCTIE: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
Coproductie: d e t h e a t e r m a k e r, Beursschouwburg, De Grote Post, C-TAKT.
MET STEUN VAN: Vlaamse Overheid, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Het Bos, Kunstencentrum BUDA. Techniek: Gregor Van Mulders, Delphine Dupont.
MET DANK AAN: Btissame Bourrich, Merel Van de Gehuchte, Elsemieke Scholte, Karlien Vanhoonacker, Johan Dehollander, Delphine Coërs, Lieve Demin.

tickets