De kunst van het afscheid nemen staat deze zomer centraal

Tijdens de 22e editie van TAZ (Theater Aan Zee), dit jaar van 25 juli tot en met 4 augustus in Oostende, wil gastcurator Barbara Raes (Oostende, 1977) ons laten oefenen in de kunst van het afscheid nemen.

Barbara Raes: “Aan alle begin komt een einde en aan elk einde een nieuw begin. Alles evolueert, verandert. Soms gaat verandering vanzelf, soms kiezen we ervoor en soms overkomt het ons. En telkens passen we ons aan en beginnen we opnieuw. We zoeken geluk, hebben lief en vieren feest. Vreugdevolle mijlpalen vieren we met een passend feest: een verjaardag, Lentefeest, vrijgezellen- of huwelijksfeest, instuif, geboorte en ga zo maar door. Maar voor de grote en kleine begrafenissen in het leven, vinden we moeilijk de tijd of ruimte om er bij stil te staan, betekenis te geven of passende tools om afscheid te nemen van wat geweest is. Een herstructurering op het werk, een overlijden, een nieuwe school, een ziekte die je leven on hold zet, een verhuis, een scheiding, enz. Door het proces van loslaten aan te gaan, door te durven vallen vol overgave, win je aan kracht om een nieuwe sprong te wagen. Een danseres in vrije val prijkt dit jaar op de affiche, als symbool voor het oefenen in de kunst van het afscheid nemen.“


concept: Kaat Flamey/Foto: Kaat Pype/Model: Bérengère Bodin

Samen met publiek en kunstenaars gaat TAZ gedurende tien dagen op zoek naar de helende kracht van de kunst, naar nieuwe rituelen om afscheid te nemen, naar de plaats van sterven in onze samenleving, naar betrokkenheid en verbondenheid met anderen én naar de kunst van het liefhebben en het feesten. Balanceren langs beide zijden van de medaille, leven tussen eb en vloed. Ten volle opgaan in het hier en nu, de dag plukken en deze beleven alsof het de laatste dag is.

Op de openingsdag op 25 juli zet TAZ de dood en het leven in de schijnwerpers.

Om 14u klagen kunstenaars Eva Knibbe en Bart van de Woestijne de dood aan in het Vredegerecht. Zij beroepen zich daartoe op Artikel II-62 van de Europese grondwet: 'Eenieder heeft recht op leven.'  In 2017 hebben ze ‘een rechtszaak tegen de dood’ aangespannen, die plaatsvond in het Paleis van Justitie in Amsterdam. Op TAZ klagen zij de dood opnieuw aan, dit keer binnen het Belgische rechtsysteem.

Bart en Eva: “Wanneer de dood ingrijpt in ons leven of in het leven van mensen om wie we geven, ervaren we dat vaak als onrechtvaardig, als een daad van willekeur. Zo ontstond het idee om de dood in de gecontroleerde omgeving van het rechtsysteem ter verantwoording te roepen en zo mogelijk te veroordelen. Het is geen gespeelde rechtszaak: alles verloopt volgens de regels van een echte strafrechtelijke procedure.“

Openbaar aanklager Jean-Luc Cottyn zet persoonlijke getuigenissen om in een juridische aanklacht en Els Leenknecht zal optreden als advocate van de burgerlijke partijen. Ook de advocaat van de aangeklaagde – Walter van Steenbrugge - voert getuigen en deskundigen aan. Niemand weet wat de uitspraak zal zijn.

Om 18u trekt een woeste rouwstoet door de straten en pleinen van Oostende. DANSE MASSACRE! is een muzikale parade in de vorm van een anarchistische dadaïstische rouwstoet. 
Thomas Werbrouck van Krankland: “Het einde van het leven verplettert onvermijdelijk alle verschillen van rang en stand. Daarom vieren we met DANSE MASSACRE de diversiteit!”

DANSE MASSACRE is een eerste samenwerking tussen KRANKLAND, het muzikaal-artistiek vehikel  van componist/singer-songwriter Thomas Werbrouck, en The Ostend Street Orkestra (TOSO), het experimenteel en participatief orkest van sociaal-artistieke praktijk kleinVerhaal uit Oostende o.l.v. Bart Maris, Giovanni Barcella en Ilse Duyck. DANSE MASSACRE kadert binnen GoneWest, de culturele herdenking van WO I. (www.gonewest.be)

Om 21u bestijgt de 12-jarige Oostendse Nazilla Rahmati het podium op de vijver van het Leopoldpark. Schrijver en theatermaker Freek Mariën schreef een ode aan het leven die Nazilla vol overtuiging en levenslust in het park zal laten klinken.

Johannes Verschaeve, frontman van The Van Jets, en Boudy Verleye aka Brihang zetten deze toon muzikaal verder. Reeds een tijdje dansen Boudy en Johannes op afstand met elkaar. Boudy verving Johannes vorig jaar in het literatuurluik op TAZ. Dit jaar kruiste hun pad op Chambres d’O. Wederzijdse lofzang, maar tot nog toe zonder muzikale ontmoeting. Hun eerste dans wordt meteen de openingsdans voor TAZ2018. Een ritueel op zich, helemaal in de lijn van de thematiek van het festival. Zij openen de deuren van TAZ18.

Het volledige TAZ-programma wordt op 31 mei bekendgemaakt. De ticketverkoop start op 11 juni.