Curator TAZ#2017: Dirk Pauwels

TAZ 2017 > 27 juli - 5 augustus

De dagen tikken weg!

Ondertussen krijgen de krijtlijnen van de editie 2017 stilaan vorm.
Veel werk nog, dat wel!
In elk geval, stilaan een duidelijker zicht op wat komen kan.
Het denken staat niet stil, de dialoog met de vele kunstenaars die we ontmoetten, nog gaan ontmoeten en dus verwachten vormt de humus van wat komen zal.
Er worden geen schone woorden gescandeerd die de artistieke- en maatschappelijke noodzaak moeten aantonen.

Wij willen naar ons publiek gaan met een brede schare aan deelnemers, waar hun plek zich binnen onze maatschappelijke omgeving ook moge situeren, op welke sport van de ladder ze ook staan, hoe zeker of kwetsbaar zij ook mogen zijn, spelers in diverse hoedanigheden, schilders van de taferelen die we in gelijkwaardigheid tentoon gaan spreiden uit liefde voor de kunst! Disciplines, stijl, generaties, origine niet geaccentueerd, maar vermengd in een grote mooie pastiche van artistieke theatrale, muzikale, literaire en beeldende toepassingen.

Er is al heel wat, maar het eerste tipje van de sluier laat nog even op zich wachten.

De verbeelding is op komst!
 

DIRK PAUWELS
Dirk Pauwels (°1944), van origine beeldend kunstenaar, is de jongste uit een kunstenaarsgezin. Van in zijn vroege jeugd zocht hij het theater op als manier om zich uit te drukken en was als dusdanig snel betrokken bij diverse theatrale exploten. Begin jaren ‘70, midden de tijd van de anti-psychiatrie, werden kunstenaars aangetrokken om creatief met patiënten te werken. Het Psychiatrisch Ziekenhuis Caritas in Melle (toen alleen nog vrouwelijke patiënten) nodigde Pauwels uit om een creatieve therapie uit te bouwen. Hij werkte er 6 jaar als creatief- en dramatherapeut. Tijdens deze periode was hij betrokken bij diverse initiatieven van de Gentse artistieke scène met als voornaamste het anarchistisch gezelschap Het Etherische Strijkersensemble Parisiana van Eric De Volder. Josse De Pauw vroeg Pauwels voor het gezelschap Radeis. Toen dit gezelschap zichzelf ontbond, opende Dirk Pauwels als artistiek coördinator in 1984 het Nieuwpoorttheater en was ondertussen ook de initiatiefnemer van de legendarische Megafoonfanfare. In 1992 vroeg Guy Cassiers aan Pauwels de artistieke leiding van Oud Huis Stekelbees over te nemen; hij veranderde de naam in Victoria. Hij nodigde Dominique Willaert uit om binnen Victoria een sociaal-artistieke vleugel uit te bouwen, wat later het autonome Victoria Deluxe werd. In 2008 was hij de aanstichter van de fusie Nieuwpoorttheater/Victoria, kunstencentrum CAMPO was een feit. In 2011 eindigde Pauwels’ opdracht in CAMPO. Hij blijft actief betrokken bij diverse artistieke ondernemingen en initiatieven.

Lees HIER het interview met Dirk Pauwels uit de TAZette